We offer fast shipping and free tune-ups!
Ga naar verlanglijst Verlanglijst

Winkelwagen

Je winkelwagen is momenteel leeg

Technische informatie

Voor meer info zie ook de rubriek gebruiksaanwijzing en de rubriek Batterij & werking.
 



   

BELANGRIJK! 
Zorg ervoor dat u goed op de hoogte bent hoe u met het product moet omgaan. Bewaar altijd de aankoop bon want deze heeft u nodig bij een eventuele garantie aanvraag. Voor informatie kunt u ons altijd bellen op (+31) 073-6445734 of mailen naar [email protected] De garantie gaat in op de datum die op de factuur staat. Op al onze batterijen zit natuurlijk garantie: algemeen Dynac 2 jaar, LP motor 6 maanden op fabrieksfouten, materiaal fouten en productie fouten, NIET op capaciteit verlies, gebruikersfouten of (in)directe vervolgschade van de klant of derde.


WAT IS ROOD EN WAT IS ZWART?
ROOD = + (positief / spanning / stroom). 
ZWART = - (massa / aarde).
Let op! Zorg er ten alle tijde voor dat de rode kabel of batterijklem (stroom) nergens tegenaan komt, want dan ontstaat er kortsluiting wat kan leiden tot schade aan batterij of ander apparatuur. Als u een batterij wil demonteren maak dan altijd eerst de - los dan pas de +. Bij montage is het eerst de + vast en als laatste de - aansluiten.


UITLEG VAN HET MAGIC-EYE:
Onderhoudsvrije gesloten batterijen zijn vaak voorzien van een Magic-eye, dit is een groen oog wat aan de bovenkant van de batterij zit. Het magic eye heeft 3 standen namelijk groen, transparant en zwart, hieraan kun je zien of de batterij nog voldoende of onvoldoende geladen is.

Nu wordt steeds vaker afgestapt van het magic eye omdat het vaak niet de juiste status aangeeft, dit komt mede doordat het oog maar in 1 van de 6 cellen hangt. U kunt dus niet altijd zomaar uitgaan van het oog en vaak kunt u het beste meten, want meten = weten en dat is het beste. Dit kunnen wij natuurlijk altijd voor u doen.



WAT BETEKENT SMF en MF?
-Een SMF of MF (Sealed Maintenance Free) betekent dat de batterij gesloten onderhoudsvrij is. Dit type batterijen kun je niet meer bijvullen (gesloten) en hoeft u niet meer bij te vullen (onderhoudsvrij), deze batterijen worden in de fabriek gevuld, geladen en gesloten (Sealed) hierdoor ontstaat een batterij die je nooit meer hoeft of nooit meer mag / kan bijvullen en openen. Als het gaat om SMF lood batterijen dan zijn ze in de fabriek zo afgevuld dat er voldoende vloeistof in zit voor de hele levensduur van de batterij. Deze types mogen ook niet geopend en bijgevuld worden. Voor alle types (Lood, AGM, GEL, VRLA, Lithium) is het wel belangrijk dat u ze regelmatig oplaad met een geschikte lader of druppellader want onderhoudsvrij betekent helaas niet dat u niets meer hoeft te doen, een batterij heeft namelijk ook een lichte ontlading van zichzelf en moet daarom met regelmaat bijgeladen worden. Een volle batterij is altijd het beste. In SMF en MF batterijen zit vloeibaar batterijzuur en daarom zit er altijd een overdruk ventiel op, daarom moet de ruimte waar deze batterijen in staan altijd geventileerd zijn.


WAT BETEKENT Ah?
De meettechniek van batterijen wordt aangeduid met Ah en Ah staat voor ampère uur en geeft de elektrische lading aan. Dus als er 100Ah (20h) op de batterij staat dan kan de batterij over 20 uur 100 Ah afgeven, dat is dan een gemiddelde van 5 A gemeten over 20 uur. Zorg er wel voor dat de batterij niet te diep ontladen wordt en zorg ervoor dat je een ruime marge hebt zie de tabel in algemene gebruiksaanwijzing.


WAT BETEKENT 5h, 10h en 20h?

In Europa wordt meestal de capaciteit weergegeven in 20 uur, dit zie je vaak op Semi tractie, AGM semi tractie, Deep cycle en GEL batterijen. Dit geeft de capaciteit aan bij een ontlading over 20 uur, de 5h en 10h zijn in principe hetzelfde alleen over een andere tijd gemeten. Dus als u een 12 volt batterij heeft van 100 ah dan levert de batterij 20 uur (100A : 20u) lang gemiddeld 5 ampère. Bij een grotere / hogere afname wordt de tijd korter.


WAT BETEKENT CCA?

CCA staat voor Cold Cranking Amps en geeft het amperage weer bij -18 graden en dat 30 seconde lang dit is het belangrijkste getal om een auto te starten. Het geeft de kracht van de batterij weer om te starten en vaak spreekt men dan over startstroom of piekstroom.


HOE MOET IK ZUUR WEGEN?
Zuurwegen kan alleen bij batterijen met batterijzuur en als er vuldoppen in zitten, open nooit een onderhoudsvrije gesloten batterij. Waarom zuurwegen: hiermee kun je kijken of een batterij geladen is, deze celsluiting heeft of dat de batterij slecht is onderhouden en gesulfateerd is. Met de zuurweger kun je het soortelijk gewicht meten van het zuur en kun je zien of de vloeistof helder of juist troebel is. Als de batterij geladen is zal het ongeveer 1.29 zijn op de zuurmeter (1.29 kg per liter) en bij 1.13 is de batterij leeg. Als het zuur troebel is heeft u de batterij niet goed onderhouden / opgeladen of vaak te diep ontladen. Het beste kunt u bij de batterij eerst het vloeistof niveau controleren, dan de batterij opladen, dan een nacht laten staan en dan meten, is er dan een cel die niets aangeeft en de andere 5 geven 1.29 aan dan wijst dat vaak op celsluiting.



 UITLEG VAN AGM BATTERIJEN:
AGM betekent: Absorbing Glass Material wat simpel gezegd betekent dat er tussen de loodplaten een glasvezel (Glass) zit waar men het zuur overheen giet, de glasvezel neemt het zuur op (Absorbing) een beetje vergelijkbaar als bij een spons waardoor je een soort gel krijgt en het zuur niet meer vloeibaar is (Dit is natuurlijk even simpel uitgelegd om er een beeld van te krijgen, maar het is natuurlijk veel complexer maar dan is het niet meer te begrijpen). Het grote voordeel is dat je deze batterij nooit meer hoeft bij te vullen, gasdicht, lekvrij en zelfs op de zijkant gemonteerd kunnen worden. Omdat de AGM ook van betere kwaliteit is kun je deze batterijen wel tot 80% ontladen.


UITLEG VAN SLA BATTERIJEN:
SLA betekent Sealed Lead Acid dit komt men vaak tegen bij de kleinere batterijen zoals bij motoren en is een gesloten onderhoudsvrij en lekvrije lood batterij waar het batterijzuur niet meer vloeibaar is. Dit type batterij wordt op de fabriek gevuld, geladen en gesloten. Dit is vergelijkbaar met een AGM motor batterij met zuurpakket.


UITLEG VAN VRLA BATTERIJEN:
Dit is ongeveer hetzelfde als bij SLA en zie je bij grotere batterijen. Deze zijn ook gesloten onderhoudsvrij en gasdicht en het batterijzuur is niet meer vloeibaar. Ook deze worden op de fabriek gevuld, verzegeld / gesloten en geladen. Valve Regulated Lead Acid vrij vertaald wil dit zeggen: een door een ventiel (niet zichtbaar overdrukventiel) geregelde lood zuur batterij. VRLA is er in AGM en GEL. Deze batterijen worden veel gebruikt in de zorg, computers, alarm, beveiliging enz. en kunnen goed tegen ontladen en opladen.


WAT IS HET VERSCHIL TUSSEN START EN SEMI-TRACTIE?
Een start batterij geeft het al aan dat hij bedoeld is om voor het starten van een voertuig of motor. De start batterij is zo gemaakt dat deze kort een hoge stroom geeft, soms zegt men wel startstroom of piekstroom en het wordt meestal aangegeven met EN CCA … De dynamo zorgt ervoor dat de batterij altijd vol is omdat deze batterij niet tegen ontladen kan zoals een semi tractie batterij. Bij een semi tractie batterij is het juist andersom, die kan langere tijd een constante stroom leveren zonder kapot te gaan en afhankelijk van het type kun je die tot wel 50 – 80 % ontladen worden. Bij de grote van een semi tractie batterij wordt gesproken over .. Ah/20h, dit is een bepaalde meettechniek die gebruikt wordt.


STROOM BEREKENEN:
Volt, watt, ampère allemaal termen die je nodig hebt om te berekenen hoeveel of hoelang je stroom kunt gebruiken. Er zijn diverse factoren die een rol spelen zoals de temperatuur en de hoe snel de stroom geleverd moet worden maar dat gebruiken we even niet in het voorbeeld hieronder omdat het dan veel te ingewikkeld wordt. Als u bijvoorbeeld een elektromotor heeft van 12 volt en 120 watt dan is het als volgt: 120 watt : 12 volt = 10,0 Ampère, dus elk uur dat de motor draait heeft u 10,0 Ampère nodig oftewel 10,0 Ah. Als u nu de motor 4 uur wil laten draaien dan wordt het 4 x 10,0 Ah = 40,0 Ah dat is dan het verbruik. Als je nu een semi tractie batterij neemt die 50% ontladen mag worden dan moet je er dus wel het getal verdubbelen en zorg ervoor dat je wat overcapaciteit hebt, dus 2 x 40 Ah = 80 Ah + wat overcapaciteit want de batterij blijft niet nieuw dan zou een 105 ah semi tractie een perfecte batterij zijn. Te weinig capaciteit is altijd slecht voor de batterij, het verkort de levensduur aanzienlijk. Nogmaals dit is een indicatie zonder diverse factoren en het is ervoor om een idee te krijgen van hoe het ongeveer werkt. U kunt hier geen rechten aan ontlenen.


WAT BETEKENT LAY-OUT?
Met de lay-out wordt aangegeven wat de positie van de batterij polen is en welke de + en - zijn. Hieronder ziet u de meest voorkomende varianten.

Lay-out overzicht van: Start, SHD, Semi-tractie, Agm semi-tractie, Gel, Marine batterijen. 


Lay-out overzicht van motor batterijen:


WAT BETEKENT TERMINAL?
Met terminal worden de verschillende batterij polen mee weergegeven, 1= dikke batterij polen, 3= dunne batterij polen vaak bij Japanners, 19= platte polen vaak bij de wat oudere Ford en diverse machines, 21= zijpolen met schroefdraad meestal bij Amerikanen.



WAT BETEKENT HOLD DOWN?
Sommige batterijen hebben onder een rand (bodemvoet) waar deze mee vastgezet kan worden. Er zijn verschillende maten van randen, hieronder ziet u er enkele.



DE VERSCHILLENDE MOTOR BATTERIJ AANSLUITINGEN:
Bij motoren zijn er meerdere terminals, hieronder een overzicht.



DE VERSCHILLENDE VRLA TERMINALS (AANSLUITINGEN):
 Hieronder zie je een overzicht van de LPC en LPG terminals.



WELKE BATTERIJLADER HEB IK NODIG?
Vaak als men een batterij wil opladen wordt er zomaar even een lader aangehangen of men denkt: ik laad de batterij wel tijdens het rijden / varen met de dynamo. Batterijen laden met de dynamo is alleen voor de start batterij , voor de huishoud batterijen is dit zeer minimaal, je laad bij wat je verbruikt tijdens de reis maar een batterij die half vol is krijg je nooit vol met de dynamo daarom zal je dan de batterij met een lader moeten vol laden.

Door de steeds beter wordende technieken ontstaan er ook steeds specifiekere batterijen die u raad het al ook een specifieke lader nodig hebben. Wat nog meer belangrijk is het voltage en natuurlijk ook het amperage. Als eerste moet u er natuurlijk op letten dat de lader het juiste voltage kan laden [6v, 12v, 24v, 36v, 48v]. Dan kijkt u of de lader ook geschikt is voor de te laden batterij. Vaak kun je op een lader meerdere standen instellen met de [MODUS] knop. Dit wordt dan vaak met een icoontje of met de woorden WET, LEAD ACID, LOOD, AGM, GEL of DRY aangegeven, als dat niet is / kan zijn de mogelijkheden meestal zeer beperkt en zal je AGM, GEL, VRLA en lithium batterijen niet kunnen laden, vaak kun je dan alleen lood batterijen laden.

Het volgende wat belangrijk is het amperage (Ah) oftewel het laadbereik, u zult begrijpen dat u met een lader van een motor fiets geen huishoud batterij van 230 ah kunt laden, gebruikelijk is het de regel dat de lader minimaal 10% (maximaal 30%) van de batterijcapaciteit moet zijn, dat betekent bij een batterij van 100 ah dat de oplader minimaal 10.0 ampère moet zijn. Bij een te grote lader blaast u de batterij op en bij een te klein krijgt u de batterij niet vol en sulfateert de batterij, in beide gevallen loopt de batterij ernstige schade op en gaat die kapot, dit is aantoonbaar en hierbij komt de garantie te vervallen. Bij uitval van batterijen is de oorzaak meestal een verkeerde lader.

De praktijk laat zien dat als de batterijen niet meer goed functioneren de batterijen of op leeftijd zijn of dat ze verkeerd geladen zijn, onder verkeerd geladen verstaan wij:
-Niet of vergeten te laden
-Veel te kleine of te grote batterijlader
-Een lader die niet geschikt is voor de soort batterij die geladen wordt
-Een defecte spanningsregelaar (veel te hoge of veel te lage laadspanning)
Een batterij kan natuurlijk ook een fabrieksfout hebben ook wel celsluiting genoemd, u merkt dan binnen 1-3 maanden dat de batterij het begeeft en met een simpele test is dat ook te meten. Het percentage fabrieksfouten is door de vele controles en extra metingen wel zeer klein.

Batterijen die een speciale lader nodig hebben staan hier nog even op een rijtje:

DUS het is zeer belangrijk dat de lader afgestemd is op de batterijen of andersom en let er altijd goed op wat u doet en doe nooit zomaar iets dit voorkomt veel teleurstellingen en kan nog gevaarlijk zijn ook, en denk eraan ROOD = + en ZWART = -


 WAT IS HET PEUKERT EFFECT?
Het lijkt eenvoudig om de resterende tijdsperiode te berekenen waarbinnen een loodbatterij nog voldoende stroom levert. Eén van de manieren om dit te doen is de capaciteit van de loodbatterij te delen door de ontlaadstroom. In de praktijk blijken deze berekeningen vaak niet te kloppen.

Meestal wordt de batterijcapaciteit bij een ontlaadtijd van 20 uur gegeven, de zogenaamde C20. Een lood batterij van bijv. 100 Ah levert 20 uur lang een stroom van 5 A en hierbij zal de spanning niet onder 10,5 V (1,75 V/cel) dalen. Alleen levert een loodbatterij van 100 Ah bij een ontlading van 100 A nog maar 45 Ah en zal deze batterij dus maar voor een kleine 30 minuten gebruikt kunnen worden. Dit verschijnsel noemt men het peukert effect.

In de formule van Peukert wordt het effect van verschillende ontlaadstromen op het vermogen van een batterij beschreven. Het effect van Peukert is dat de uiteindelijke capaciteit van een batterij afneemt bij hoger wordende ontlaadstromen. Fabrikanten vermelden echter zelden deze Peukert exponent bij de technische gegevens van de batterij. Een manier om te Peukert constante te berekenen is met de C-waardes van een batterij, welke vaak wel te achterhalen zijn. Na invoering van de twee C-waarden (bijvoorbeeld C5 en C20) geeft de calculator een Peukert exponent. Dit kunt u "HIER" doen. 

Het zijn echter theoretische capaciteiten, met name bij zeer hoge en zeer lage stromen. Maar u kunt de verkregen waarde bijvoorbeeld gebruiken om uw lader in te stellen.


2e BATTERIJ LADEN BIJ EURO 5 en 6
De ontwikkeling van de moderne auto heeft in de afgelopen jaren geleid tot enorme veranderingen in de manier waarop we onze voertuigen aandrijven, bedienen en onderhouden. Een van de belangrijkste onderdelen van het moderne voertuig is de dynamo, die verantwoordelijk is voor het opladen van de startbatterij. In recente modellen van voertuigen, zoals euro 5/6 wagens, is er echter een nieuwe trend waar te nemen: de laadspanning van de dynamo wordt lager.

De reden achter deze verandering is te vinden in de nieuwe milieunormen die worden opgelegd aan voertuigen. Om de emissies van schadelijke stoffen te verminderen, moeten nieuwe auto's efficiënter worden in het gebruik van energie. Dit betekent dat de dynamo minder energie moet leveren dan voorheen, om ervoor te zorgen dat de startbatterij niet te veel wordt opgeladen en dus de remenergie kan opslaan.

Een "slimme dynamo" is een type dynamo dat is ontworpen om de laadstroom te reguleren op basis van de behoefte van de startbatterij. Dit kan betekenen dat de dynamo de laadstroom vermindert als de batterij vol is, om te voorkomen dat de batterij overladen wordt en beschadigd raakt. Nadeel van de slimme dynamo is dat deze geen rekening houd met een 2e batterij en zal deze dan ook niet goed laden met gevolg dat deze snel defect zal gaan, meestal door sulfatering (komt door het slecht laden).

Het gevolg van deze verandering is dat de laadspanning van de dynamo kan dalen tot wel 11,5 volt. Dit is echter niet voldoende om een tweede batterij in uw auto op te laden. Als u een tweede batterij in uw euro 5/6 auto wilt opladen, kan dit de nodige hoofdbrekens veroorzaken. Als hier niets aan wordt gedaan, wordt de 2e batterij met te weinig spanning geladen en komt deze nooit vol. Aan de andere kant kan bij het remmen de dynamospanning oplopen tot 15 volt, wat juist te hoog is. Dit betekent dat uw kostbare 2e batterij een reële kans loopt om snel defect te gaan als er geen maatregelen worden genomen.

Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem: de DC-DC laadomvormer.
Een DC-DC laadomvormer is een apparaat dat de variërende laadspanning van een slimme dynamo omzet naar een stabiel gelijkstroom (DC) spanning die gebruikt kan worden om de 2e batterij op te laden en om stroom te leveren aan andere apparaten in het voertuig. Een DC-DC laadomvormer wordt tussen de startbatterij en de 2e accessoire batterij geplaatst en het laadprobleem tijdens het rijden van de 2e batterij is opgelost. De DC-DC laadomvormer zorgt ervoor dat de 2e batterij de juiste spanning krijgt en opgeladen wordt op een efficiënte manier. De laadomvormer kan de spanning en stroomsterkte regelen op basis van de behoeften van de batterij en de apparaten die worden gevoed.

Dit is vooral belangrijk in voertuigen die veel stroomverbruikers hebben, zoals bedrijfswagens, servicebussen, bedrijfsbussen, koel/vries transport, campers en andere recreatievoertuigen. Als u “HIER” klikt komt u bij ons op de site bij de DC-DC laadomvormer van Xenteq.

Let op!
Wij raden aan regelmatig te laden met een batterijlader via het stopcontact met een minimaal vermogen van 10% van de batterijcapaciteit, dit omdat laden tijdens het rijden vaak niet voldoende is.




WAAROM EEN EFB BATTERIJ BIJ EURO 5 & 6
Euro 6 is een emissienorm die is opgesteld door de Europese Unie om de uitstoot van schadelijke stoffen door voertuigen te verminderen. Het omvat een aantal strenge regels met betrekking tot de uitstoot van uitlaatgassen. Om aan deze normen te voldoen, moeten voertuigen worden uitgerust met geavanceerde uitlaatsystemen die de uitstoot van deze schadelijke stoffen verminderen. Een van de belangrijkste componenten van deze uitlaatsystemen is een start-stop-systeem dat ervoor zorgt dat de motor van het voertuig automatisch wordt uitgeschakeld wanneer het stilstaat. Dit systeem helpt bij het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen tijdens het rijden in de stad en in files.

Om een start-stop-systeem goed te laten functioneren, is een krachtige en betrouwbare batterij nodig. Een Enhanced Flooded Battery (EFB) is een type batterij dat speciaal is ontworpen voor gebruik in voertuigen met start-stop-systemen. Het is een verbeterde versie van de standaardloodbatterij en biedt aanzienlijk betere prestaties en duurzaamheid. De EFB-batterij heeft een versterkte positieve plaat, waardoor hij bestand is tegen de hoge laad- en ontlaadstromen die nodig zijn voor het start-stop-systeem. Bovendien is de EFB-batterij beter bestand tegen trillingen en schokken, wat belangrijk is voor voertuigen die vaak over ruwe wegen rijden. Een EFB-batterij heeft ook een hogere levensduur dan een standaardloodbatterij, wat betekent dat hij minder vaak hoeft te worden vervangen en dus minder afval produceert. Kortom, een EFB-batterij is essentieel voor voertuigen die voldoen aan de Euro 6-emissienormen en zijn uitgerust met start-stop-systemen. Het zorgt ervoor dat het systeem betrouwbaar functioneert en de uitstoot van schadelijke stoffen wordt verminderd, terwijl het ook duurzaam en efficiënt is in gebruik.

Een andere manier waarop minder uitstoot wordt bereikt, is door gebruik te maken van technologieën zoals regeneratief remmen, waarbij de remenergie wordt teruggewonnen en opgeslagen in de batterij. Wanneer een voertuig met een start-stop-systeem remt, wordt de kinetische energie omgezet in elektrische energie die wordt opgeslagen in de batterij. Met deze energie wordt het systeem weer opgeladen om te kunnen starten en om de elektrische verbruikers in het voertuig van stroom te voorzien, zoals de airconditioning, verlichting, enzovoort. Door de opgeslagen energie te gebruiken in plaats van deze te laten verloren gaan als warmte, kan het voertuig efficiënter worden in het gebruik van energie en kunnen de emissies worden verminderd. Dit betekent dat de startbatterij van een voertuig een belangrijke rol speelt bij het verminderen van de uitstoot van schadelijke stoffen en het verbeteren van de energie-efficiëntie.

Als gevolg van deze veranderingen wordt de startbatterij van een voertuig dus niet langer alleen gebruikt om de motor te starten, maar ook als een belangrijke energie-opslagplaats voor het regeneratieve remsysteem. Dit betekent dat de batterij vaker wordt gebruikt en meer stroom moet kunnen leveren om de elektrische verbruikers van het voertuig van stroom te voorzien. Een EFB-batterij is hiervoor geschikter dan een standaardloodbatterij omdat hij beter bestand is tegen de hoge laad- en ontlaadstromen die nodig zijn voor het regeneratieve remsysteem.

Let op!
Heeft u een voertuig met een Euro 5 of 6 motor en zit er een EFB batterij in plaats dan ook altijd een EFB batterij terug.
Voor auto’s en bedrijfswagens met Euro 5 & 6 klik “HIER”
Voor vrachtwagen met Euro 5 & 6 klik “HIER”

Zorg er altijd voor dat u weet wat u doet en hoe je met de producten moet omgaan, doe NOOIT zomaar iets. Dit kan gevaarlijk zijn en geeft alleen maar teleurstelling. U mag altijd bellen.

EXTRA INFO VOOR LITHIUM LIFEPO4 BATTERIJEN
De LFP - LifePO4 batterij is ontworpen met een BMS (Battery Management System) dat de cellen in de batterij bewaakt en beheert. De BMS zorgt voor een evenwichtige laadtoestand van de cellen, beschermt de batterij tegen overladen en diep ontladen en bewaakt de temperatuur van de batterij. Dit alles draagt bij aan een veilig en betrouwbaar gebruik van de batterij. LiFePO4 batterijen hebben enkele voordelen ten opzichte van andere lithium-ion batterijen, zoals een hogere veiligheid, een langere levensduur en een hogere energiedichtheid. Nog een voordeel van deze batterijen is dat ze een hogere ontladingscapaciteit hebben dan loodzuur batterijen en zijn daardoor geschikt voor toepassingen waarbij een hoge stroomafgifte vereist is.

Koppelen van de LFP:
Hoewel het theoretisch mogelijk is om meerdere LFP  batterijen te koppelen om een ​​grotere capaciteit te verkrijgen, zijn er enkele technische beperkingen waarmee rekening moet worden gehouden. Wij raden aan niet meer dan 2 lithiumbatterijen (afhankelijk van het type en de toepassing) te koppelen. Een van de belangrijkste factoren bij het koppelen van LFP batterijen is de noodzaak om de batterijen in evenwicht te houden zodat onbalans voorkomen wordt. Bij het koppelen van meerdere LFP batterijen moeten deze balancerende circuits ook worden gekoppeld en in de meeste gevallen is dat niet mogelijk. Als men meer batterijen wil koppelen zou je elke batterij en de BMS in een bepaalde volgorde moeten kunnen programmeren en koppelen zodat alles in balans blijft. Dit kan niet met alle lithium batterijen en daarom moet u altijd eerst informeren of dit mogelijk is. Wanneer hier geen rekening mee wordt gehouden is de kans op storingen, het uitvallen van componenten en een kortere levensduur groot.

Toepassing:
De LFP -  LifePO4 batterij kan gebruikt worden voor diverse doeleinden.
Hieronder enkele verschillende toepassingen:
- kleine zonne-energie systemen
- elektrische voertuigen
- fluistermotor / elektromotor
- mobiele apparaten
- boordbatterij in caravan, camper of boot
- noodstroomvoorzieningen
- en nog veel meer.
Al met al is de batterij een krachtige en betrouwbare energieopslagoplossing met vele toepassingsmogelijkheden.

Het opladen:
Als je een LiFePO4-batterij (lithium-ijzer-fosfaat) oplaadt is er 1 belangrijk ding waar je rekening mee moet houden, gebruik een geschikte oplader die een laadprogramma heeft voor lithiumbatterijen.

Opladen tijdens het rijden:
De ontwikkeling van de moderne auto heeft in de afgelopen jaren geleid tot enorme veranderingen. De reden achter deze verandering is te vinden in de nieuwe milieunormen die worden opgelegd aan voertuigen. Het gevolg van deze verandering is dat de laadspanning van de dynamo heel erg kan variëren en daardoor wordt de 2e batterij niet meer op de juiste manier geladen en kan uw kostbare 2e batterij defect gaan als er geen maatregelen worden genomen. Gelukkig is er een oplossing voor dit probleem: de DC-DC laadomvormer. Een DC-DC laadomvormer is een apparaat dat de variërende laadspanning van een slimme dynamo omzet naar een stabiel gelijkstroom (DC) spanning die gebruikt kan worden om de 2e batterij op te laden en om stroom te leveren aan andere apparaten in het voertuig.

Een DC-DC laadomvormer wordt tussen de startbatterij en de 2e accessoire batterij geplaatst en het laadprobleem tijdens het rijden van de 2e batterij is opgelost. Op deze DC-DC laadomvormer zit ook een speciale laadinstelling voor lithiumbatterijen zodat deze ook op de juiste manier geladen kan worden. Ook heeft de laadomvormer een functie als een scheidingsrelais wat er voor zorgt dat de startbatterij gescheiden wordt op het moment u de motor uitzet en u nooit de startbatterij kunt leegtrekken. Dit is vooral belangrijk in campers, boten en andere recreatievoertuigen die veel stroomverbruikers hebben. Als u “HIER” klikt komt u bij ons op de site bij de DC-DC laadomvormer van Xenteq.

Zorg er altijd voor dat u weet wat u doet en hoe je met de producten moet omgaan, doe NOOIT zomaar iets. Dit kan gevaarlijk zijn en geeft alleen maar teleurstelling. U mag altijd bellen.

Batterij Service België
Rondenwaard 7
5236 WD 's-Hertogenbosch (Nederlandl)
[email protected]
(+31) 073-6445734

Bankrekening 1163.85.758 Rabobank  
BIC : RABONL2U
IBAN : NL56 RABO 0116 3857 58
K.V.K. 17189374
B.T.W. nummer NL816920850 B01
Batterij Service België is een onderdeel van B. Smetsers Beheer B.V.

Wij slaan cookies op om onze website te verbeteren. Is dat akkoord? Ja Nee Meer over cookies »